Totto

Patric Kjellberg försökte trösta mig igår - men det gick sådär.
Jag hade ännu inte sett de riktigt svarta rubriker som sade att Brynäs och Jonas Nordqvist redan var överens (i stora drag) och hoppet levde ännu - trots att mitt förnuft sade något helt annat.

Mobiltelefonen vibrerade i fickan, men mitt arbete tillåter inte att jag slänger upp och tittar vem som vill mig något. Jag får vänta, en lång väntan i dessa dagar. Jag får tillslut möjlighet att titta vem avsändaren är - 72500 LifNews. Hjärtat stannar under en sekund och jag håller andan. Jag har fortfarande inte tid att läsa meddelandet och jag ångrar bittert att jag tog reda på vem avsändaren var, nu kan jag inte koncentrera mig på något. Allt jag hör i mitt huvud är 'Jonas Nordqvist återvänder till Leksand', 'Jonas Nordqvist återvänder till Leksand', 'Jonas Nordqvist återvänder till Leksand'.

Fikarast. Äntligen.

Thomas Rhodin klar för Leksand visar det sig. Det var väl också det mer troliga innehållet i sms:et, men jag hade låst mig vid tanken på att Jonas kommer hem igen. Jag blev besviken över att det inte var Jonas och jag har svårt att glädja mig över Rhodin. Istället för att känna omedelbar lycka över värvningen, som jag otvivelaktigt gjort om det inte var för tajmingen, så måste jag arbeta för att känna lycka över värvningen. 

Thomas Rhodins bedrifter är en historia för sig, han har vunnit massor och gjort massor med poäng. Han har varit en vital del i det Färjestad som år efter år har vunnit titel efter titel. En spelskicklig powerlayback i absolut svensk toppklass. En Rhodin i allsvenskan är en dröm, punkt. 

Men, säger den inbyggda pessimisten i mig, varför värvas han? Rhodin är en spelskicklig, offensiv back, rightare, hårdskjutande. Låter som Janne Huokko, Oliver Ekman- Larssson och Kimmo Lotvonen. Där har vi alltså fyra powerplaybackar. Lassen, Ullman, Källström, Knutsson ska inte spela PP, det förstår de flesta och där har vi en full backbesättning - trodde jag. Men nu har vi en back (kanske den dyraste) i Norge också - Jean- Luc.
Kalla mig konstig, men jag ställer inte min dyraste TV i köket. Att 'Stor- Pjär' ska spela i tredjeparet utan speltid i powerplay är slöseri. Lotvonen, Rhodin, Ekman-Larsson och Huokko ska spela runt 23minuter/match, då blir det inte många minuter kvar att dela på för övriga spelare. En dyr spelare för mycket - enligt mig.

*** *** *** *** *** *** ***

En dröm jag hade i natt blev Jonas klar för Leksand. Han förklarade saken ungefär såhär (fortfarande i drömmen):

"Om jag hade valt ett lag i elitserien så hade jag fått välja ett lag som lagt väldigt mycket ansvar på mina axlar redan från början. Det är det jag vill ha - men eftersom jag har en skada som jag inte riktigt vet hur det kommer gå med så känns det inte schysst att utsätta ett lag för det. Brynäs låg väldigt nära tillhands, jag känner ju halva laget redan, men jag har valt att gå till Leksand då de inte står och faller med min hälsa. Samtidigt så är Leksand min moderklubb och det är alltid trevligt att komma hem." 

Hoppet är som sagt det sista som lämnar en.

*** *** *** *** *** *** ***

En lite tråkig detalj är att vi knappast kommer att få se Rhodin och Huokko stå och passa varandra på blålinjen i powerplay i år. Kontringsrisken blir alltför hög. Rhodin och Huokko är nog bland de långsammaste heltidsanställda hockeyspelarna i Sverige. Men ett eller annat konstverk från R(h)odin ska vi nog få se i år.

*** *** *** *** *** *** *** 
Final 2:2 VM -98 visas på Visat Hockey ikväll. Av Leksandsintresse: Christer Olsson, Patric Kjellberg, Jonas Berqvist och Johan Hedberg öppnar båsdörren. Andra spelare som var med: Forsberg, Sundin, Dalén, Tornberg, Kim Johnsson, Niclas Hävelid, Renberg, Modin, Sundström och Tommy Salo.
För övrigt en tråkig finalserie, 1-0 slutade matcherna tillsammans. Johan Tornberg gör enda målet (av alla spelare i hela världen).
Tycker om kanalen trots att ingen livesändning gjorts än (eller?) - det är hockeyporr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0