VM- medalj

Brons. Ja, det var väl det man kunde hoppas på. Om Sverige skulle haft en chans mot Canada eller Ryssland hade det krävts mer av fler och att Detroit och/eller Vancouver hade slagits ut. Egentligen är jag ganska besviken över de svenska spelarnas prestationer i år.

Weinhandl - Mårtensson - Eriksson
Får klart godkänt, främst Weinhandl som har varit kvick och tuff hela VM. Väldigt roligt att se honom spela hockey. Jag undrar hur det hade utvecklats för honom med två fullgoda ögon? Mårtensson har varit okej. Eriksson har gjort några mål, men är ingen finlirare utan ser snarare tung ut i kroppen och det hindrar honom lite på stor rink. Sedan har han inte haft Brad Richards som center, eller Brendan Morrow på flanken, det påverkar.

Omark - Harju - Thörnberg
Var bra- mot dåligt motstånd. Thörnberg gjorde få bra ingripanden, riktigt blek. Omark och Harju kommer att spela stor roll i VM- turneringar i framtiden, men i år var de inte tillräckligt mot ryssar, tjecker och kanadicker. Harju måste börja använda sin storlek snart, finns mycket outnyttjat i den kroppen. Omark är rolig att se mot Österrike och kommer att växa in i landslagströjan efter en säsong i KHL, men att producera i VM var lite tidigt för honom.

Wallin - Nilson - Huselius
Wallin, som jag brukar tycka är en av Elitseriens mest överskattade spelare, visade varför jag skriver i en blogg och inte på blaskornas rosa sidor. Oj, vad han är nyttig! Nilson är en av Tre Kronors bästa forwards, krigare. Huselius var bra i en period mot USA i gruppspelet- alldeles för dåligt!

Berglund - Andersson - Persson
Berglund fick inte alls till det, inte helt oväntat egentligen. Han har haft en svajjig säsong i NHL, riktigt bra ibland - osynlig ibland. Om BÅG inte tagit ut honom hade det blivit ett ramaskri i media (a'la Douglas Murray) nu blev det som det blev. Johan Andersson var inte alls samma Johan Andersson som VM -08, ganska osynlig men okej i BP- som vanligt. Det roligaste var ändå att "Pajen" fick göra VM-debut! Jag är imponerad över sättet han köpte sin roll på, han visste att han skulle gnugga i de sista matcherna för säsongen, och gnuggade gjorde han. Inte en enda av de finter man vant sig att se i slutspel för Linköping, nu var han en defensiv expert istället. Hjärtat slår några extra slag för "Silja Line" som Andreas Johansson uttryckte det.

Kritiken kan väl vara att spelare som Berglund och Huselius fick lite konstiga roller i laget och väldigt lite speltid. Fast de förtjänade inte heller så många fler minuter...

Johansson - Gunnarsson
Mange Johansson är alltid bra, alltid. En Niklas Lidström light. Calle Gunnarsson spelade bra i debuten, sedan tyckte jag att han gjorde lite för mycket misstag mot Canada för att jag skulle varit nöjd, slarvar. Tecken på att tempot är för högt? Vad Toronto ska med honom till i år förstår jag verkligen inte.Brian Burke måste väl chansa och fylla på med spelare antar jag, han har inte mycket att trada.

Åkerman - Grossman
Åkerman försvann med Oduyas intåg, han var helt okej till dess. Grossman hade det lite tungt ett tag, men han spottade upp sig tycker jag. Kunde vara rejäl och tuff, hans storlek hade det behövts mer av.

Jönsson - Strålman
Kung Kenny, finns få spelare jag respekterar mer än honom. Ruskigt bra, ruskigt mycket hjärta! Rögle står och faller med sin backklippa. Anton Strålman har också gjort en bra VM- turnering. Jag undrar om det är den lilla isen som gör att han inte lyckas slå sig in i NHL eller om det är politik. Han behöver i vilket fall som helst ett miljöombyte. KHL?

Tärnström - Oduya
Bra och bra. Tärnström är säker, ännu en spelare som kommer "hem" och satsar på hockeyn i ett lag under elitserien, ingen nedtrappning utan fullt ös. AIK kan tacka högre makter för att Dick valt att skriva på för ett år till i allsvenskan.

Hade dessa kompletterats med Ragnarsson, Timander och möjligtvis Enström istället för Grossman, Åkerman och Gunnarsson så hade det sett riktigt, riktigt bra ut!

Gustavsson - Liv - Holmqvist
Tur för Frölunda och HV71 att "Monstret" drar till NHL. Liv gjorde en mycket bra bronsmatch och var väl värd priset som matchens bästa spelare! Holmqvist spelade för lite, men det lilla som han spelade kan jag inte påstå att han övertygade.

Final nu. Drömfinal! Sudden Death i år igen? 3-4 till Canada denna gången?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0