KHL-EHL-NHL

European Hockey League.
En liga bestående av lag från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Schweiz och möjligtvis också Frankrike och England?

Jag förstår tanken och den kittlar mig lite. Att de största städerna i Sverige (med de största marknaden?) tillsammans med starka lag från övriga västeuropeiska länder slår sig ihop för att skapa en stark liga med stor tillväxtpotential.
Jag gillar tanken också.
Att Djurgården, Frölunda och Malmö platsar i denna liga förstår jag. Inte på grund av hur bra lagen är eller hur bra ekonomi de har nu, utan potentialen i lagen och marknaderna är stora.

Färjestad och Linköping däremot har jag mycket svårare att förstå. Färjestad har slagit i taket, det säger dom själva. Potentialen i att öka deras marknadsvärde i Sverige är nått. Jag förstår bara inte hur de ska kunna öka sitt marknadsunderlag på en europeisk marknad, Värmland blir inte större och jag har svårt att se att deras bas av fans ökar på en europeisk marknad. Inkomsterna kan öka, det är möjligt, genom sponsring och tv-avtal och därigenom tänker Loob att produkten blir mer attraktiv. Det köper jag. Men jag undrar om publiken i kommer strömma till i så mycket större utsträckning ändå. Jag har svårt att se att publikunderlaget ökar så mycket på en europeisk marknad, jag tror att städer som Karlstad (Linköping i mindre utsträckning) kan locka mer publik från närområder än de redan gör. Färjestad lever, precis som Leksand, på att människor från Filipstad, Sunne, Säffle, Kristinehamn åker på hemmamatcherna. Bara för att Färjestad möter Berlin eller Bern, har jag svårt att förstå att även resande från Örebro ska åka på matcherna.

Nu är det inte längre publiktillströmmningen som bestämmer intäkterna för klubbarna, det verkar mest vara bonus efter sponsoravtal och tv-avtal har skrivits under. Men är det ändå inte supportrar och attraktivitet för tittarna som bestämmer produktens värde i sponsorer och tv-bolags ögon?

Nu gäller detta argument inte storstadsklubbarna. Där tror jag å andra sidan att detta kan vara ett spännande projekt. Jag hoppas att de vågar. Malmö vågar defenitivt, det är detta Percy drömt om sedan de vann den gamla Europa turneringen. Djurgården har ingenting att förlora. Frölunda tar en rejäl chans.

Frölunda är det enda lag i elitserien som jag, som leksandssupporter, känner avund till. Frölunda fyller hela tiden Scaninavium. 11-12 000 åskådare varje match. 11-12 000!
De har så mycket pengar att de inte vet vad de ska göra av dem (med svenska mått mätt såklart). De bygger en träningsanläggning, de köper in nya centrar som Nordqvist, Karlsson och Hahl. Får Nordqvist och Karlsson skadade och köper in Pohl och lockar Jonas Johnsson tillbaka från pensionering. Samtidigt som de bjuder över Färjestad och lyckas värva Janne Niskala under säsongen. Johan "Honken" Holmqvist är också en annan billig värvning...
Här snackar vi risktagande på hög nivå.

Jag hoppas att dessa lag lyckas skapa en bra produkt, för ärligt talat så spelar det ingen roll för mig. Jag ser ändå hellre Leksand spela mot Morgårdshammar eller Björbo än Linköping mot Jokerit eller några andra företag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0