Genomgång av de allsvenska lagen: Del 8 - Mora


Logotype



Här är det enkelt att totalsåga, det är muskelminnet som gör sig påminnt. Jag skulle kunna rulla på med floskler om "lillebror vid Siljans Norra strand". Men jag väljer att såga med måtta denna gången. Mora gör den satsning som även Leksand och Malmö gör, de är dock ett år före. Redan förra säsongens Mora IK var tänkt att bestå av svenska - unga - spelare. Dock såg spelarmarknaden inte alls ut som den gör i år. Allsvenska lag slåss inte längre med danska ligan om spelare (där är pengarna slut) och lagen är nu tvingade till ett större tålamod och får därför billigare spelare. Mora kan nu fullfölja sitt återtåg med unga, svenska spelare. De ser gärna att spelare som Håkan Bogg återvänder och det ser jag som en trolig värvning.

Annars så har Mora hittills förlorat ganska tunga namn, men jag undrar om det kommer innebära en försvagning av laget. Nu är inte laget klart ännu, men namn som Genoway och Elomo lämnar luckor.

Målvaktssidan är på förhand den klart mest försvagade delen av laget. Men Lasse Johansson har väntat länge på sin chans och jag misstänker att han kommer lösa uppgiften bra, om inte mer. I stort så gör sällan unga målvakter bort sig och de flesta har en trygghet i sin teknik som gör att de klarar av a-lagsspel. Men namn som Kristan och Pitkämäki inger respekt hos andra lag. Johansson? - Inte så mycket.

Backsidan har tappat mycket kraft. Adam Andersson, Juha Alen och Ross Lupaschuk är namn som skulle vara potentiella toppbackar i allsvenskan. Alen, ska jag ärligt säga att jag har dålig koll på men vad jag förstått ska det ha varit en defensiv pjäs och stora, defensiva backar växer inte på träd. Ersättare väntar vi spänt på, svårbedömd backuppsättning därmed. Artursson kommer iallafall innebära att försvaret är bra 30minuter/match.

 Anfallssidan ser just nu riktigt, riktigt svag ut. Namn som Markus Eriksson och Mikael Simons skrämmer inte något lag. Dock finns här mycket talang och det ska man inte underskatta. Jag ser dock inte de rutinerade herrarna som exempelvis ska styra ett power-play. Nej, här krävs spets.

Orosmoln:
- Målvakterna. Håller Johansson en HEL säsong.
- Försvaret. Bakom Artursson ser det väldigt tunnt ut.
- Anfallet. Skrämmer ingen.

Slutsats: Allsvenskan har blivit vassare sedan ifjol. Lagen är starkare - det är inte Mora. Lückner är Moras viktigaste pjäs, han måste få ihop all denna ungdom att spela en effektiv hockey, för fart förutsätter jag att dom kommer spela med. Svårt att tippa om man tittar på truppen idag, men en plats 4-8 känns rimlig. Då räknar jag med en viss skrällbuffert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0