Drömfinalen i väst och Joacim Eriksson

Drömfinalen i Western Conference blev verklighet natten till igår. Eftersom jobbet kallade på fredagsmorgonen så vaknade jag till inför den tredje perioden, 3-2 till Detroit.

Anaheim tryckte på ordentligt och var det bättre laget - fram tills kvitteringen kom - sen tog den röda ångvälten över och öste på, våg efter våg. Zetterberg kastade tillslut in pucken till Cleary framför mål och han tryckte in puck och målvakt i mål. Det är där dom görs, framför mål. Jag slapp en "game seven - overtime" det hade jag aldrig orkat. Ett litet jubel bubblade ur mig. Det är nått speciellt med Detroit med alla dessa svenskar.

Joacim Eriksson, den bästa värvningen Leksand kunde göra. Efter värvningen av Leinonen så behövdes en svensk, ung målvakt. Jocke är perfekt. Han är extremt talangfull och skolad av Pekka Alcén i Brynäs. Han ska kämpa mot Leinonen om förstaspaden och jag tycker det ska bli väldigt spännande att följa dessa två herrar och jag hoppas att de kan få en Bjurling-Enroth effekt. De två taggade varandra i SSK deras första säsong i elitserien, efter uppflyttning, att de tog varandra plats 1 och 2 i statistiken i elitserien.

Två saker oroar mig dock
1. Leinonens humör om det visar sig att han blir andravalet. Han har varit väldigt noga med att se till att vara förstavalet under hans karriär, kan han ta en petning?

2. Jocke Erikssons planer för framtiden. Vill han egentligen spela i Leksand? eller väljer han Leksand för att få chansen att spela JVM och det är nära hem till Gävle? Kommer han att återvända så fort Marklund tar flyget till Sunrise, Florida?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0