Torbjörn Olsson blev inte styrelsemedlem

Efter en tids funderande kring händelseutvecklingen så framkom några spridda reflektioner.

Att Torbjörn Olsson inte kom med i styrelsen var en skräll. Han anses inte tillräckligt hockeykunnig var anledningen från de "kuppande". Det argumentet har jag full förståelse för - om det stämmer, jag känner inte till hur djupa Tobbes hockeykunskaper är. Anser fler än hälften att Torbjörn var en dålig kandidat, eller i alla fall sämre än alternativet, så har de gjort rätt. Så fungerar en demokrati. Gnällrätten är egentligen förverkad om du inte gick på årsmötet för att själv påverka.

En punkt som jag hade velat se klargjord i detta är vem Torbjörn skulle representera om han blivit invald i styrelsen. Superstars eller sig själv? Ska Superstars styrelse diktera hur Torbjörn ska agera i LIF's styrelse, eller ska Torbjörn - precis som övriga styrelsemedlemmar - utgå ifrån sig själv och sina åsikter?

Egentligen är det en ganska konstig händelseutveckling i Superstars historia. Superstars grundades för att supportrarna skulle separeras ifrån Leksands IF, så att inte LIF skulle kunna utöva formellt inflytande över supportrarnas arbete. Nu vill supportergruppen utöva formellt inflytande över föreningen. Är inte det att äta kakan och ha den kvar?
 
I en styrelse som ska ansvara för det sportsliga så accepterar jag argumentet att hockeykunnandet är viktigt. Dock ser jag det som huvudlöst att inte ha "ledaren" för 2000 supportrar representerad någonstans i ledningen kring Leksand. Nu har Superstars ändå ett nära samarbete och jag tror inte att detta kommer innebära några stora skillnader i arbetet mellan Superstars och Leksands IF. 

Jag anser att ordföranden i Superstars måste vara representerad i någon kapacitet i Leksands IF så länge supporterklubben är så pass stark som den ändå är. Att supportrar inte ska ha så mycket inflytande vid lagbygget tycker jag är självklart, men i arbetet runt isen måste Superstars få en tydlig roll. En tydlig formell roll.

Som du ser så har jag ingen klar uppfattning om det var en bra eller dålig sak som skedde på årsmötet. Dock ser jag en risk för att detta kan leda till en djup spricka. De som tar Torbjörns parti - som jag misstänker är aktivare på forum, bloggar och dylikt - och de som anser att Cenneth är en bättre kandidat - som jag återigen misstänker är en tystare del av supportrarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0