Runda 4-7: Svensk- kollen

I de avslutande rundorna av draften verkade det helt plötsligt som om det inte fanns några svenska hockeyspelare kvar. Väldigt få blev valda, med tanke på starten. Egentligen så var det inte heller så heta namn som draftades, Krüger och Viktor Ekbom hade kunnat gå tidigare tyckte jag. Anton Blomqvist (Malmö) verkade själv förvånad att han gick så sent. Men namnen i slutet av draften är oftast inga spännande namn - än.

En besvikelse för mig var att Martin Karlsson (Leksand) inte blev tingad, jag trodde stenhårt på att han skulle gå i de senare rundorna, kanske till och med till Detroit. Hoppas han får chansen att visa upp sig i år både i junior- landslagen och i Leksand.

Även om draften var en succé för Sverige så trodde jag ändå att vi skulle få fler spelare tingade, det finns defenitivt mer potential att hämta ur den åldersgruppen.

*** *** *** *** *** ***

Draften blir ganska osexig i de senare rundorna. Det enda som egentligen hände under dag två var en trade mellan Calgary och Florida. Två lag som tradade två (Jay Bouwmeester och Jordan Leopold) spelare med utgående kontrakt, som inte ville skriva på nya. Sedan så slängde Florida med ett 3:e val i draften också.

*** *** *** ***

Såhär i efterhand har alla intresserade redan förstått det roliga i att Edmonton, med sina två första val valde två svenskar. Två svenskar som spelar i samma lag och oftast i samma kedja.

Att Lander och Pääjärvi blir valda är ingenting konstigt, det är två riktigt, riktigt stora talanger. Det fascinerande är att Edmonton (om jag inte gjort en jättemiss) ALDRIG har valt en svensk spelare innan runda 4 förut. Nu valde Edmonton en två! Kenta verkar ha fått lite inflytande i Alberta efter att Omark gjort en så bra säsong.

Om Edmonton gick emot sin tradition att mest drafta nordamerikaner så gjorde Toronto tvärtom. De valde stora, tunga nordamerikaner. Precis som Brian Burke brukar göra. Anaheim blev ett väldigt stort och tungt lag under Burke.

*** *** *** ***

Jag ska inte lova för mycket, lärde jag mig under draftnatten, men om allt går som det ska kommer en genomgång av - i efterhand - idiotiska 'free agent kontrakt'* skriva efter lockouten.

'free agent kontrakt': borde inte vara särskrivning va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0