Runda 3: Svensk- kollen

#62 NYI: Anders Nilsson. Luleåmålvakten som Luleå tror mycket på väljs av Islander, som nu valt två målvakter på rad. Är de trötta på DiPietro? DiPietro som måste vara en av NHL's svåraste spelare att trada också, hemsk kontrakt. Islanders är dåliga på att ge rätt spelare långa kontrakt (läs Yashin).

#73 NJD: Alexander Urbom. Misshandlades av Djurgården för att han inte skrev nytt kontrakt och fick ingen mer speltid. Stor, tuff och en bra spelare i egen zon. Så länge han inte glömmer var hans styrkor finns så kommer han att få en bra karriär.

#87 CAR: Mattias Lindström. 192cm tuff. En "ung Tomas Holmström" beskriver Norrans hockeyblogg, nja säger jag. Holmström är oerhört teknisk också. Lindström kan bli en bra rollspelare, en checkande forward möjligtvis. Men nån ny Holmström tror jag inte han blir (jag hoppas dock jag har fel).

#88 PHI: Simon Bertilsson. Brynäs...

Den svenska dominansen i de första två rundorna börjar klinga av. 12 svenskan i topp 31 fantastiskt resultat. Det som är mest fascinerande är att alla i förstarundan redan är etablerade i elitserien, förutom Oliver Ekman- Larsson som är topp-2 back i Leksand. De som gått i andrarundan och också i tredjerundan så är det deras tur att ta en plats i elitserielagen på allvar i år. För några år sedan var det knappt någon juniorspelare som hade en större roll i allsvenskan ens.

Brynäs duktiga juniorverksamhet får ett gott erkännande med flera draftval i år också. Jag kastar avundsjuka blickar mot Gävle - illa. Trösten är att Leksand fick ett högre val.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0