Matchtröjor.

De första bilderna av Leksands matchtröjor släpptes i samband med årsmötet. Enligt mitt tycke var de fruktansvärt snygga. De markerade axelpartierna var en detalj som sålde mig omedelbart, precis som att nummret står på armen.



Mina tankar vandrade vidare och jag uppmärksammade, som många med mig, vad snyggt det hade varit med reklamen i samma färger. Tyvärr kommer det nog inte att hända utan vi får stå ut med dessa plottriga spektakel i hockeysverige.

Jag blev varse om lite andra matchtröjor som Sverige har fått beskåda och fann en eller två jag tyckte om riktigt mycket:



Riktigt snygg. Logotypen är läcker, klassisk - utan djur. Men reklamen är underbar, smälter in så pass att man inte tänker på den. "Obs!" passar väldigt bra - och är svart. Tyvärr smälter den in så bra att man inte lägger märke till den - inget vidare för Konsumkooperativet. Men ännu bättre är "Svenskt Stål" reklamen, inte nog med att det ser snyggt ut och passar bra på tröjan - det passade bra in på Luleås spel på 90-talet. Tufft och hårt arbetande.



Även här - riktigt snyggt. Klassisk logotyp - utan djur. "Örby Gummi" i grönt och vitt, det smälter in bra i tröjan. Extra plus för att det är Jofa som är tillverkare.

Men det finns också några riktiga bottennapp...



Okej, Bodens Garnison är sponsorer. Men ljusblått? Kamouflage? Herregud...


AIK's tröjor har jag alltid tyckt varit ganska snygga. Gult och svart är en bra färgkombination, men här vet jag inte hur man tänkte. I och för sig bara en sponsor, men här tror jag att Svenskaspel fick lite för fria tyglar. Picasso hade sin blå period, Djurgården och Färjestad har haft sin lila, och de var klasser bättre än detta.

En favorit för närvarande är San José Sharks tröjor:

 












Nu har inte San José handikappet av att behöva klämma in så mycket reklam som möjligt och det gör designarbetet mycket enklare. Att siffran sitter på bröstet är en snygg detalj.

Modeoraklet har talat.


Kommentarer
Postat av: Niclas Haglundh

Kan du tänka dig att sälja Luleå tröjan? :) ger nästan vad som helst för den! Eller känner du ngn som kan tänkas sälja en sådan Luleå tröja!

2011-10-25 @ 18:39:41
Postat av: Niclas Haglundh

Kan du tänka dig att sälja Luleå tröjan? :) ger nästan vad som helst för den! Eller känner du ngn som kan tänkas sälja en sådan Luleå tröja!

2011-10-25 @ 18:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0