En god ton på Superstars forum




Förenta Superstars?


För första gången (någonsin) så verkar alla överens på Leksand Superstars diskussionsforum.

Alla verkar rörande överens om att men inte ska plocka in spelare sent på säsongen. Precis i mitt tycke också för den delen. Jag är generellt tveksam till artistkontrakt, spelare som kommer in efter halva säsongen (oktober) och gungar båten. Säsongen håller på från Maj till April, med några veckors ledighet kring midsommar. Att plocka in någon i Oktober och förvänta sig att det ska gå smärtfritt är bara godtroget.

Om laget går dåligt SKA man gunga båten genom att ta in nytt blod och på så sätt ge truppen nytt fokus. Men om laget går bra, why fix it?.

Egentligen har samma scen spelats upp de två senaste säsongerna då spelare som Jackman, Belfour, Prochazka, Grosek, Petrovicky och Vopat kommit in i lag som fram till Oktober tuffat på ganska bra. Jag vill minnas att Gabriel Karlsson gjorde en fantastisk säsongsinledning tillsammans med Bergenström och Lind fram tills oktober kom och roller förändrades.

Nu ska Jamie Johnsson in i truppen i oktober, en trupp som svetsats samman i nästan fem månader redan (Maj- September). Han ska dessutom ta en framskjuten roll i laget. Kommer du in i oktober så måste du göra det bra, annars tror jag att den befintliga gruppen har svårt att acceptera dig. Det är betydligt lättare att hantera tveksamma insatser om du är en redan accepterad del av gruppen.

Jag tuffar på med min åsikt om Nordström, ta de pengar man får av sponsorerna till Nordström och ge dem till Jamie Johnsson istället. Då kan han komma till Leksand nu istället för i oktober och bättre bli en del av laget.
 
*** *** *** *** *** *** ***

Peter Nordström som verkligen verkar vilja till Leksand. Det gör min åsikt om hans vara eller icke vara i Leksand lite svårare att upprätthålla. Men jag väljer att hårdnackat (tjurnackat?) att stå kvar vid min åsikt i detta fall. Nordström skulle var en stor hjälp för Leksand i jakten på en elitserieplats. Om också operationen som Peter genomgick i vintras löste hans långa skadebekymmer är det ännu bättre, då har nog Peter mer än ett år på elitnivå kvar (kanske 3-4 till och med).
MEN min invändning är att de unga spelarna måste någon gång ges chansen. Vi kan inte bara låna ut spelare till andra lag och hoppas att dom är tacksamma mot Leksand hela tiden. Långsiktigheten måste få utrymme även i jakten på en elitserieplats.

Tacksamhet får man av spelare som känner att de verkligen fick chansen att visa vad de kunde i Leksand. Oliver Ekman- Larsson visade vad han kunde, men har också spelat i första backpar med Jan Huokko under hela säsongen. Han fick chansen. Markus Persson måste få chansen i en offensiv kedja som får 15-18minuters speltid varje match inte bara mot Oskarshamn och Sundsvall borta. Juniorerna måste få chansen att visa vad de är bra på. Martinsen måste få mer än 6minuter i 4:e kedjan för att visa vad han är bra på. Detsamma gäller Joacim Eriksson i målet, han måste få stå även om han spelat dåligt i några matcher.

Detta vet naturligtvis Strömberg om, men Leksands ledning och hela organisation måste skicka signalerna till laget om att det är detta som gäller. De kommer inte byta åsikt i december när supportrar (jag inkluderad) och sponsorer börjar längta efter Petrovicky eller Jackman eller någon annan stjärna. Laget vet att de har hela föreningens tillit (ett palindrom - det har jag aldrig tänkt på) och det växer man med, fråga Oliver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0