Listan på free agents tunnas ur

Men man hittar en del godbitar i den ändå. Jag plockar ut russinen ur kakan (mina russin, inte säkert att dina är med) och berättar helt sonika var de ska spela någonstans. Jag förväntar mig agentprocent på tipsen! (För er som sett/läst Harry Potter så kan ni se mig som sorteringshatten som berättar för eleverna vilket elevhem de kommer tillhöra)

Brendan Morrison: Spelade i NHL's bästa kedja under några säsonger tillsammans med Bertuzzi och Näslund. Efter Bertuzzis överfall på Coloradospelaren så mattades inte bara Todds spel av - utan hela kedjan blev sämre (även individuellt). Nu ska Brendan i vilket fall som helst få en nystart på karriären. Han är en liten spelskicklig center som passar finfint att ha i en andrakedja. Han behöver en plog på ena sidan och en skytt på den andra, ska vi säga Washington Capitals om Nylander lämnar huvudstaden? Tillsammans med Semin och en spelare som exempelvis Chris Clark eller Brooks Laich?

Maxim Afinogenov: En av världens bästa "danglers", en Linus Klasen gånger hundra. Har haft det tungt de senaste åren och Buffalo verkar inte kunna få ut nått mer av Maxim. En ny omgivning i ett nytt lag, ett lag som har råd att ha en högriskspelare som Maxim Afinogenov. Vissa likheter finns med Alexej Kovaljev (Montreal), ena dagen är han världens bästa spelare, andra dagen önskar man att han inte hittade till ishallen den dagen. Men Afinogenov behöver spelare som kan ge honom så mycket puck och utrymme som han behöver, två osjälvska oxar med andra ord. Jag skulle tycka det var intressant att se honom i Philadelphia Flyers. En spelare som totalt bryter mönstret och kan ge den klubben ytterligare en dimenson. Samtidigt har de många spelare som kompletterar Maxims brist på fysik. Ett udda par, Philadelphia och Afinogenov, men låter det inte intressant?

Todd Bertuzzi: Jag vill se Todd på Manhattan. Jag vill se Todd i Blåskjorta. Jag vill se Todd som Ranger. En fysisk spelare som kan ge plats åt antingen Chris Drury eller Marian Gaborik. Ser detta som en självklar värvning för Sather om det inte vore för lönetaket. Men lönetaket struntar jag i just nu. Todd borde spela i New York Rangers.

Jiri Hudler: Om det inte vore för att det finns ett visst överflöd av små centrar vore Hudler en god underskrift för nästan alla lag. Nu är Hudler en av flera små centrar på marknaden och det leder till problem. Det bästa för Hudler (om han inte vill vinna titlar) är att lämna Red Wings, dåligt betalt och dåligt med speltid är vad som väntar om han väljer ännu en säsong i Michigan. Tredjecenter bakom Datsjuk och Zetterberg är ingen ideal plats för en spelare i Hudlers ålder (25), han behöver mycket speltid och förtroende de närmaste åren så att han kan vara som bäst när han närmar sig 30-32. Jiri och Brendan Morrison kan ses som konkurrenter på free agent- marknaden. Hudler har lite mer näsa för målet är Morrison dock. Kanadas huvudstad låter vettigt för mig. En centerroll bakom Spezza. Ottawa Senators nästa!

Mikael Samuelsson: Hossa skrev på för Chicago så det blir Detroit Red Wings igen.

Alexej Kovaljev: En spelare som ger Bob Gainey problem. Som de sa under TSN's sändning under 1:a Juli: "Vad Ganiey än gör - så gör han fel. Om han förlänger Alexej's kontrakt så säger hälften att han är Montreals sämsta spelare, om han inte förlänger så säger den andra hälften att Alexej är Montreals bäste". För Kovaljev handlar det om vilken sida han vaknade på imorse. AK Bars Kazan är mitt tips. Jag blir tvungen att skaffa Visat Hockey nu och då vill jag se spelare som Kovaljev när jag tittar på KHL- matcher.

Saku Koivu:
Hade Saku tillhört Detroit hade det inte varit någon diskussion, Saku hade spelat tills han säger stopp. I Montreal behandlar dom en ikon annorlunda. Saku Koivu har varit Montreals själ och hjärta på isen i över tio säsonger, han är värd ett bättre slut än detta. Minnesota Wild är det rätta valet för Saku, det är inte ofta man får chansen att spela hockey med sin bror - ta chansen! Minnesota vill börja spela en offensivare hockey också, det är väl roligt?

Alex Tanguay: Ännu en spelare jag kan se i New York Rangers. En spelfördelare för Gaborik, då blir centerplatsen också mindre känslig att fylla för Glen Sather. Tanguay kommer att få många assistpoäng bredvid Marian Gaborik. Tanguay och Bertuzzi i New York Rangers alltså. Två äldre herrar som inte blir distraherade av Manhattan, Times Square och blinkande lampor. Rangers har inte råd tyvärr, men dom får väl trolla lite. Köp ut Roszivals kontrakt bland annat.

Francis Bouillon: Hade Francis inte varit 33 (snart 34) år gammal och haft en ganska dålig säsong bakom sig, då hade jag aldrig sagt det som följer. Hans förstaval är naturligtvis NHL, men jag tror att han kan få det svårt att få ett kontrakt han blir nöjd med. Som sagt en dålig säsong i ryggen, 33 år gammal och ganska liten (173cm). Ingenting en General Manager blir jättesugen på. För närvarande så går det en storlekstrend i NHL - igen - och det kommer inte att gynna Bouillon. Ett två vägskontrakt kan han säkert få, men är det något Francis är sugen på? AHL kanske inte lockar så mycket för en 33- åring.

Då har jag argumenterat för att han inte ska fortsätta i NHL i alla fall. Nu återstår Europa. KHL ger mycket pengar och det kan tyvärr locka väldigt mycket när man är 33 år gammal och karriären snart ska avrundas. Men KHL innebör Ryssland och Ryssland trots sin snabba utveckling sedan 1990, är Ryssland. Är AHL oglamoröst ur reseperspektiv? Säg: 'Hej Ryssland'. Om det ens finns ett intresse från KHL, det vet man inte heller. Men med argumentet 'Ryssland är Ryssland' så är KHL ute ur bilden.

Alperna då? Där finns den värsta konkurrensen är jag rädd. Där kanske han till och med kan spela för en klubb i ett fransktalande distrikt. Med en mamma från Quebec misstänker jag att franskan sitter där den borde sitta hos en son, med en mamma från Quebec. "Le petit guerrier" (den lille krigaren) kanske vill spela i Fribourg- Gottéron eller Genéve- Servette, där språkförbistring knappast blir ett problem. Men kom igen, spela i en alpliga när man är back? Defensivt tänkande finns inte på kartan ens. Nej Schweiz kan vi glömma.

Elitserien? Inget lag som har råd vågar chansa på Francis. Elitserien är inte ett alternativ.

Så vilket lag i världen kan då tänkas passa Francis Bouillon? Leksands IF - såklart! Helt klart av egoistiska skäl, jag vill se honom i Leksand och det finns en liten, liten, liten chans att det kanske finns några promilles möjlighet att han kan tänka sig att spela i Leksand - igen. Är Buljongen backen som vi alla väntar på? Hoppet lämnar mig inte än på några veckor, men realistiskt så är nog Leksand ganska långt ner på listan för Francis när han ska skaffa en ny arbetsgivare.

*** *** *** *** *** *** ***
Det finns med andra ord fortfarande intressanta free agents på marknaden. Inte spelare för en förstakedja möjligtvis, men väl för andrakedjan och lite kompletterande målskytte.

Jag har fortfarande inte fattat att Fredrik Sjöström inte fick nytt kontrakt av New York.

Heatley är inte önskad i Edmonton längre och Ottawas GM säger nu att Heatley stannar i Ottawa. Det blir en härlig soppa detta.

Peter Nordström historien vänder igen. Skit i honom nu, han ville tydligen inte till Leksand tillräckligt mycket ändå. Här vänder jag kappan hejvilt känner jag. Återkommer i ämnet - säkerligen.

Montreal använde 2-3 dagar att förstöra något de byggt upp under lång tid. En bedrift det också.

Pettersson (som i hockeysverige.se's blogg- Pettersson) tycker att media ska sluta att kalla Jonas Gustavsson för "Monstret". Smeknamnet har spritt sig och är nu det gångbara även på andra sidan Atlanten. Jag gillar smeknamnet skarpt, men jag tror att Jonas kan få en del skit på isen på grund av det - speciellt när det går dåligt och 3-4-5-6 puckar ramlat in bakom honom. Jag undrar varför han velar egentligen, det finns bara ett val - Toronto.

Anton Strålman invigde Törebodafestivalen igår. Ulf Lundell följde. Jag gick när Uffe gick upp på scenen. Hockey är nummer 1. Öppna landskap är ingenting mot en trång ståplatsläktare. Sedan är jag skeptisk till gubbar, som trots att dom är mångmiljonärer och skaffar brudar som har färre år på nacken än hans kalsonger, är bittra på något abstrakt sätt. Det är en bra tumregel förresten, är tjejen/killen yngre än något i din garderob (vilket plagg som helst, bara du köpte det när det var nytt) gå därifrån - fort. Jag har aldrig fattat charmen med Ulf Lundell, är det mig det är fel på?

Spelat en del tv-spel i dagarna. Hockey såklart. Jag tror jag blir svettigare efter 15 minuters tv-spelande än hela krigarkedjan blir efter en match mot Mora. Värmen är mördande.

Skulle inte "den lille krigaren" passa bra in i vårat Leksand ändå?

Aftonbladet briljerar igen. Scrolla ner till Dallas Stars och kolla vilken position Tom Wandell fått. Inte ens spelare som under året spelat i elitserien och fått kritik för sitt försvarsspel har de koll på. Hjärntrusten har lite att jobba på...

Dag två av Törebodafestivalen bjuder på Melody Club och Ace of Base. Ett av banden är bra, det andra är tragiskt numera. Oavsett detta, det är inte musiken som lockar. Jag hoppas bara att ölen är väl kyld - annars tar jag buss/taxi/cykel/glidflyg hem illa kvickt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0