Laguppställning 09/10...



Truppen ser som vanligt bred ut inför säsongen. Jag ser en del problem torna upp sig, problem med speltid framför allt.
Som supporter ser jag framförallt en bra trupp med lite få centrar, men jag ser också att det finns lite för få spelare som köper en plats i fjärdekedjan.

Det är bra med konkurrens, men det finns också negativ konkurrens.
Två spelare på varje position (a´la Rafa Benitez) går inte att ha i ishockey. Antalet spelare i laget skiljer sig dock inte nämnvärt 20-22. 2 målvakter, 7 backar, 13 forwards består ett lag av inför en match, truppen däremot är något större.
Leksand anno 2009, består av 2 (+Hanses) målvakter, 8 (+Knutsson) backar och 13 forwards.

På backsidan ser jag fyra namn som anses vara topp- 4 backar. Ekman- Larsson. Houkko, Grand- Pierre och Lotvonen. Lundström, Lassen och Ullman fyller de två resterande platserna. Knutsson får spela j-20 och Källström får pendla till Borlänge. Tydlig rollfördelning med en hälsosam konkurrens enligt mig. Spelarna måste behålla fokus för att behålla speltid.

Forwards, där ligger problemet. I mina ögon finns för många spelare som har topp -6 kvaliteter. Prestberg, Nordström, Johansson, Persson, Weinstock är spelare som jag INTE vill se i 3:e eller 4:e kedjan. Markus Persson och Marcus Weinstock riskerar att hamna där, men Weinstock är inte bra i en sådan roll och Markus Persson är på god väg att utvecklas till en riktigt bra, producerande forward. So far, inga problem då det bara är fem spelare listade. Jens Bergenström vill jag också ha i de två första kedjorna, han är väldigt produktiv och jag tror att med lite rakare spel från hans sida (och nya kompositklubbor) så kan hans poängskörd öka ytterligare. Därmed sex forwards uppräknade, varav en är center. Utöver detta tror jag inte Tomas Kollar gick till en allsvensk klubb för att spela i tredjekedjan så han bör nog också räknas som topp -6.

Vilka spelare finns då kvar att spela i tredjekedjan?
- Eneqvist, Ollas och Hägglund.
De måste få mer speltid i år, så är det bara.
Fjärdekedjan?
- Åslin, Martinssen, Carlsson
En fjärdekedja bestående av två juniorer och ett hyffsat produktivt nyförvärv från Växjö kan inte bilda fjärde- line. Juniorer behöver speltid.
Kastar man in Åslin som center mellan Nordström och Prestberg för att han ska få mycket speltid och utvecklas så måste någon av de övriga spelarna petas ner till fjärdekedjan - det är ett långt steg. Jag kan se att Martinssen spelar en hel del i J-20, men det betyder - enligt min logik - att en plats i fjärdekedjan blir ledig.

Är det dags att splittra på Leksand heliga ko, 'Krigarkedjan'?
Det skulle i alla fall jag ha svårt att smälta. 'Krigarkedjan' har till mångt och mycket varit inspirationen till årets lagbygge. Leksands ledning såg vilka spelare som publiken gillade och vilka spelare som var bra i kvalserien - de fick vara formen för hur laget skulle stöpas. Leif Strömberg är den svenske tränaren som bäst passar ihop med det spelet. Kan man då splittra den kedjan? Tuffa beslut för Leif-Christerz.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0