Hjärtat i halsgropen.

3 dagar i Kungl. Huvudstaden och lite kontakt med omvärlden - och vad händer?
Världen vrider sig ännu en liten bit, skillnaden denna gång är att en liten del av jordens befolkning kliar sig i huvudet av förtvivlan och inte så få hade nog svårt att inte släppa ut en liten svordom - fack (svengelsk svordom för övrigt). Men också lite jubel och lite spänning mötte mig efter dagarna tre.

Jamie Johnson till att börja med.
Jag lyckades under Onsdagen sätta mig ner vid en dator och åtminstone se aftonbladets rubriker och där stod det något i stil med "Leksand missar sin stjärnvärvning". Jaha, tänkte jag, var det Anders Eriksson som det ryktats om kanske? Klickade på länken och blev faktiskt inte speciellt upprörd när det stod klart att det var Jamie Johnson det handlade om.
Många verkar uppretade över det faktum att Johnson hade en NHL- klausul och att värvningen gjordes offentlig så tidigt när det inte var klart. Tja, det kanske kunde ha offentliggjorts senare, när det var helt klart, det kan jag hålla med om. Men eftersom det varit klart en så lång tid så skulle det vara svårt att hålla det hemligt och det är alltid bättre att föregå än att föregås. Nu sket det sig - denna gången. Men personligen tycker jag det är betydligt roligare att läsa SMS från Leksand som innehåller nyheter (som SMS:et när Jamie var klar) än om sådant man redan vet (Nordström).
 
Det är naturligtvis väldigt tråkigt med tanke på hans tilltänkta roll som förstecenter. Nu är det en ledig lucka där, men kanske Eric Johansson kan fylla den? Han har potential, Eric. Under åren i Mora så var han bra, riktigt bra och en plats mellan Nordström och Prestberg kan kanske locka fram den spelaren igen, samtidigt som hans svaghet (skridskoåkningen) inte blir så tydlig när han har Nordström och Prestberg bredvid sig - de är trots allt skickliga på skridskorna. Ett annat alternativ är att ge en junior bästa möjliga utbildning (läs Åslin). Kan inte tänka mig bättre mentorer i dagens Leksand faktiskt.
Det tredje och mest troliga alternativet är ett nyförvärv, men det blir inte lätt. Vi får väl se.

Viasat köper NHL- rättigheterna
Puh! Det gjorde min räkningsbörde lite mindre. Hockeyallsvenskan och NHL trumfar Elitserien. Nu hade jag skaffat Viasat Hockey i vilket fall som helst men nu kan jag strunta i Canal+. Slutspelet får man ju se i alla fall.
Förutom NHL och allsvenskan så ska det spännande med KHL, jag har inte sett någon match därifrån än. Det kommer nog kännas jobbigt att se spelare med namnen på kyrylliska, men man får väl vänja sig vid det också.
Viasat tar NHL-hockeyn och Canal+ bästa kommentatorer, anledning att jubla med andra ord.

Leksingen nr 3/2009

Nya numret av Leksingen och nya intervjuer (inte interjuver, det är nog en del av en ko). Strömberg intervjun var intressant, där han 'hintar' att Leksands spel föregående säsong hade flera systematiska brister. "Som vi i Södertälje utnyttjade brutalt". Ett högt betyg för herrarna Kempe och Jonsson med andra ord. En chansning på vad det kan vara är omställningarna till försvar i Leksand. Backarna blev under hela säsongen väldigt ensamma i backcheckingen - det gick för långsamt för forwards att vända hemåt. 3 mot 2 och 2 mot 1 lägen haglade mot Läck under säsongen.

*** *** ***

Intervjun med Lotvonen kan man läsa på två sätt (som alla intervjuer med spelare och tränare).

1. Jag köper det han säger och vet att han menar vad han säger. Kimmo menar att han valde klubb med hjärtat och att han älskade Leksand men också att rollen han får i laget också passade honom. Med dessa ord blir han naturligtvis åter en älskad spelare och vi supportrar älskar att höra detta.

2. Jag är lite mer skeptisk till vad han säger. Kimmo har varit med ett tag och vet vad supportrar vill höra. Hjärta, hjärta, hjärta och lite smörande för ståplatspubliken och du är 'golden'. Jag försöker läsa mellan raderna och utläser att han inte blev erbjuden en tillräckligt stor roll i elitserielagen. Leksand lovar honom gott om speltid och en väl tilltagen månadspeng.

Jag väljer utan reservationer väg nummer ett. Alla spelare är bäst innan säsongen börjar, sedan kan de bara motbevisa mig. Mina förhoppningar styr mig i mitt liv som supporter. Jag vill att Kimmo ska tycka vad han säger och väljer därför att tro på honom. Lägger man till brevet som Kimmo skickade till Superstars när han lämnade för Timrå för tre år sedan så ökar det trovärdigheten i det han säger. Visst?

*** *** ***

Stefan Ladhe, den nya målvaktstränaren. Han är säkert jättebra på alla vis, men jag undrar om en deltidsanställning räcker? Efter att ha tittat på Wikegårds blogg och hans målvaktspecialer, där de städigt skäller på föreningar som inte har en ordentlig målvaktstränare så har jag anammat den synen. Målvakten är den viktigaste spelaren i laget, han är trots allt den enda som spelar hela matchen. Är det inte mer än rätt då att han får bästa möjliga utvecklingsmöjligheter?
Ni som sett Wikegårds blogg vet vad jag är på väg, ni som inte sett den så gör det (målvaktsspecialerna är fantastiskt intressanta).

*** *** ***

En fundering. Med en upplaga på 10.000 exemplar skulle inte "Leksingen" var ett koncept att utveckla och kanske ge ut som ett månadsmagasin? En satsning på att bredda tidningen och skriva mer om konkurrenter också? Annonspengar kanske kan finansiera en heltidsanställd skribent/redaktör (Jämtleksing eller Ronnie Johansson?).

Lundström intervju på Leksandsif.se

Micke pratar en del om Johnson- affären. Men också om framtida förvärv. Som jag tolkar Lundström så upplever han truppen så stark att han nu kan vara petig och bara värva om det dyker upp något speciellt. Om Leksand ska värva en back så ska han vara riktigt bra, egentligen så är backsidan fylld om Knutsson får ett a-lagskontrakt. Mest intressant i letandet efter back är att den ska vara en defensiv kugge snarare än offensiv. OEL och Houkko är defenitivt offensiva backar och Lotvonen är en självklart pjäs i powerplay med hans skott. Dock ser jag Kimmo som främst en defensiv back, Lassen ska också vara defensiv. Ullman är defensiv och Per- Anton är bara defensiv (nästan). Nästa back ska alltså också vara defensivt stark. Det är defenitivt en omläggning av fokus i Leksands lagbygge sedan tidigare år. Antagligen en hälsosam omläggning av strategi.

Johan Bonde bekräftar: -Bergenström har bytt till komposit!
Sparade den största nyheten till sist. Jensa får en nytändning och hans spelstil passarutmärkt i ett Strömberg- lag. Riv, slit och sluta aldrig åka skridskor. Förbättrad effektivitet och lite rakare spel från Jens och året kommer bli roligt.

Mycket hände på en gång under veckan efter lång tid av nyhetstorka. Självklart är jag bortrest... Murphys lag råder?

Kanske glömde något?









 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0