...en vecka senare

Bloggen har gått på sparlåga och kommer så att göra fram till seriestart. Ett eller två inlägg ska jag nog kunna orka med dock.

*** *** *** *** ***

Ett Bois- fan (Mariestad för dom som undrar) i min närhet blev upprörd när jag hävdade att det blir tufft att ta sig tillbaka i år.
- Vi har samma lag som förra gången vi gick upp ju! Var svaret jag fick.

Tja, det kanske dom har. Men hade knappast resurserna att hänga kvar heller. Mariestad är trots Bois- fansets enögdhet ute det allsvenska snacket. Åtminstone på pappret. Att Örebro gick upp i allsvenskan är bra för allsvenskan i stort, det är ett lag med potentiellt stora resurser - bara Örebro fattar att hockey är häftigt och (svensk) fotboll är värdelös och ställer sig bakom laget i motgång också. För det blir nog ingen enkel säsong för Örebro, även om jag inte tror att de kommer ligga i botten.

*** *** *** *** ***
På tal om enögdhet så har jag under många, många år som supporter i motgång utvecklat en sympati för supportrar och lag i liknande situationer och glädjas åt lag och supportrar som lyckats trots svåra förutsättningar. Jag tycker synd om Södertälje och Djurgården på grund av att de har haft några tunga år i slutet på 2000- talet. Jag tycker det är roligt att SAIK fick spela semifinal - det är en organisation som slitit ont i många år. jag kan till och med glädjas lite åt att Brynäs har skaffat sig ett hyffsat lag i år, ett lag med potential bara de hittar en center åt Somervouri och Kahnberg (Jag hoppas Alexander Sundström kan ta det klivet, har gillat honom sedan han spelade i Löven). Ja, jag känner till och med sympati för Färjestad och deras tunga sommar som innehållit det ena tunga tappet (till NHL) efter det andra.

Ett lag som jag tyckt än mer synd om har varit Hammarby. Konkursen kändes inte alls rättvis och det var synd om de supportrar som ändå följde hockeysektionen av Hammarby.
Nu känner jag inte så längre, de som på Söderstadioläktaren hyllade Jackie Arklöv slet iväg alla mina sympatikänslor. En våg av avsky sköljde av mig de känslor jag haft för 'Bajen'. Det polishat som spridit sig bland supportrar från Stockholm får mig att häpna. Den lilla grupp som ställde till med denna scen fördärvar en hel förening för mig och jag skäms nästan över att kalla mig själv för supporter - även mitt lag är ett helt annat.

*** *** *** *** ***
Leksand är skadeskjutet, så till den grad att man får lov att ställa in en träningsmatch. I det läget plockar man in en try-out spelare vid namn Elias Godoy. Två av Guds alla namn från Bibeln har jag för mig är Eli och El, samtidigt som hans efternamn något tydligare anspelar på en högre existens. Kanske ett gott tecken? Han har tre veckor på sig att ge oss svaret.

Denna säsong har för övrigt få try- out spelare testats. Vill minnas att en fransman anlände på test- basis och gjorde hyffsat ifrån sig för tre säsonger sedan. Jonas Knutsson har officiellt fått ett try- out kontrakt men en spelare från juniorleden som avslutade säsongen i a-laget så pass starkt som han gjorde är svårt att inte erbjuda ett try- out kontrakt - minst.

Elias Godoy är för övrigt en milstolpe i Leksands IF historia. Det är den första värvning som Patric Kjellberg officiellt får stå som ansvarig över. Grattis är på sin plats tycker jag - så Grattis!

*** *** *** *** ***
Jag längtar till Fahlander skriver ett kritiskt inlägg om Leksand, det blir roligt att läsa vad alla enögda Leksingar tycker då. Men eftersom du och jag är mycket mognare än så kan vi lugnt luta oss tillbaka och reflektera över att Fahlander kanske har rätt och vi kan kanske utvecklas av kritiken snarare än retas av den. Eller hur?

*** *** *** *** ***
Debatten kring Viasathockey stormar på superstars forum. Att ha det eller inte ha det är frågan. De kommer inte sända många Leksandsmatcher är ett tungt argument mot anskaffande av kanalen (eller kanalpaketet för att vara exakt). NHL- matcher med svenska kommentatorer kan ses som försumbart. KHL verkar inte intressera överhuvudtaget.
Men jag tänker trots detta skaffa Viasathockey, av två anledningar (vid sidan av de Leksandsmatcher de trots allt visar):

1. Det har snackats om att lagen själva kommer ha chansen att sända egenproducerade program.
2. Bättre produktioner kring matcherna än tv4Sport (hoppas jag verkligen). Niklas Holmgren garanterar ett mått av kvalité som tv4Sport aldrig kom upp i.

*** *** *** *** ***
En välkryddad kyckling i ugnen ropar nu efter min uppmärksamhet. På återseende käre läsare, jag hoppas att det kommer dröja mindre än en vecka denna gången.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0